Magyar divat világ fotós szemszögből

Molnar Klara - 2008. november 7.

Manapság oly népszerű dolog a divatszakmában dolgozni, mindenki stylist, sminkes, divatfotós vagy modell szeretne lenni. De vajon tényleg van-e erre itthon kereslet, elég lehetősége van-e az ember fiának vagy lányának, és nem utolsó sorban, hogyan dolgoznak ezek a szakemberek. E kérdéseknek próbáltunk utánajárni egy profi fotográfus segítségével.

Cseh Gábor, aki 1994-óta dolgozik hivatásszerű fotósként, az ELTE bölcsész karán végzett filozófia és esztétika szakon, továbbá a Filmművészeti Főiskolán áthallgatott az operatőr szakra. Számos ismert magazinnak készíti rendszeresen a divatanyagát, például: az ELITE magazinnak, a Gyöngynek és a Stílusnak. Kezdetekben a Magistralnak készítette fürdőruha katalógusát és a Miss Hungary falinaptárát. Évek óta Léber Barbarának is fotóz reklámanyagokat, plakátokat, emellett élvezettel vállal esküvői fotózást és videózást.

Miért pont a fotózás?

Sok mindent kipróbáltam ezelőtt – mint ahogy mindenki, aki önmagát keresi – és végül azt vettem észre, hogy a képi világ az, ami igazán érdekel és megfog.

Mesélj egy kicsit a kezdetekről!

Fiatalon modellkedtem és így adott volt a helyzet, hogy otthon érezzem magam a divat világában. Tanulni akkortájt a fotózásról itthon nemigen volt kitől. Saját magamat képeztem tankönyvekből, újságokból, és persze rengeteg gyakorlás meg kitartás kellet ahhoz, hogy eljussak idáig.

Vannak-e olyan alap képességek, amelyekkel rendelkeznie kell egy divatfotósnak?

Biztos kell egyfajta készség hozzá, de ez alapvetően tanulható szakma. Mindenképpen fontos a kreativitás és a művészi látásmód, továbbá, hogy mindig tudni kell megújulni.

Te miből merítesz ötleteket a megújuláshoz?

Általában a magazinok képeiből, egy tájból, egy élethelyzetből, mindabból, ami megfog és szeretném megjeleníteni.

Mennyire kapsz szabadkezet egy divatanyag fotózásánál?

Szinte teljesen. A stylistal, sminkessel és fodrásszal közösen alkotjuk meg a képi hatást. Mindent mi találunk ki, hogy milyen ruha legyen milyen kiegészítő, beállítás, háttér, stb.

Fontos a csapatmunka?

Nélkülözhetetlen. A fotózás kezdetéig a stylisttal dolgozom nagyon összehangoltan, majd amikor elkezdődik a munka, akkor már csak a modellre koncentrálunk és csak az ő inspirálása számít igazán: a megfelelő kifejezést, mozdulatot próbáljuk előhozni belőle. Ha profi emberekkel dolgozol, akkor könnyen megy a munka.

Azt, hogy kivel dolgozol együtt, a megbízód dönti el vagy rád van bízva?

A munkára a legalkalmasabbat próbáljuk megtalálni, akár együtt, akár egyedül. Van, mikor a megrendelő már tudja, ki legyen a modell, a sminkes, de van, mikor az egész stábról én dönthetek.

Igaz, hogy akkor lesz jó a kép, ha a modell és a fotós között megvan a szimpátia?

Én ezt nem nevezném szimpátiának. A lényeg, hogy egy hullámhosszon legyünk, tudjam őt inspirálni, hogy a megfelelő érzelmeket tudja megmutatni az arcával, kezével, testtartásával. Fontos, hogy legyen a modellben lelkesedés. Egy kezdőnél nehezebb a munka, nála még fel kell oldani a gátlásokat.

Van olyan modell, akivel nem tudsz kijönni, nehezen tudsz vele együtt dolgozni?

Persze, hogy van. De akivel én nem jövők ki, azzal más sem.

Sokan kívülállóként, azt gondolják, hogy egy fotózás csupa móka és kacagás. Tényleg így van?

Ha profi csapattal dolgozok együtt, akkor gördülékenyen megy, és jó hangulatú tud lenni a munka. De ettől még keményen dolgozunk. Bár még így is lehet feszültség, mert mindenki fárad a nap végére. A feszültségek leginkább abból adódnak, ha nem a megfelelő emberekkel vagyok körülvéve.

A képek utómunkálatait magad végzed?

Szeretek megszabadulni tőle, de mai gazdasági helyzet miatt sokszor ezt is nekem kell csinálni.

Divatbemutatón fotózni mennyiben más, mint műteremben?

Sok mindenben. Ott eleve adva vannak a fények így ez a része kreativitást nem igazán igényel, de persze ennek is megvan a technikája, amit meg kell tanulni.

Nevedet emlegették már együtt a világhírű francia divattervezővel, Emanuel Ungaroval. Miért?

1996-ban Magyarországon járt egy hatalmas bemutatóval az Operaházban, és készítettem egy elég egyedi hangulatú anyagot – a próbákat is beleértve -, amelyet az ELITE magazin hat oldalas divatanyagként jelentetett meg.

Személy szerint a divatanyag fotózást vagy a portré, modellalbum készítést kedveled jobban?

Divatanyagot, az a legnagyobb kihívás.

A hazai divatszakmában mekkora a konkurencia?

Elég nagy, de ez nem is baj, mert így legalább nagyobb a motiváció: nem lehet ellaposodni. Sokan vannak, akik elkezdik ezt a szakmát és aztán az első kudarc után feladják, pedig csak úgy lehet érvényesülni, ha kitartóak vagyunk és százszázalékosan csináljuk.

Elbír ez az ország ennyi divatfotóst vagy divatszakembert? Mert mostanában rengeteg ilyen irányú tanfolyam van, rengeteg modellügynökség létezik és alakul.

Nyilván azért, mert van rá kereslet. Egy idő után a legjobbak úgyis megmaradnak, akiknek meg nem megy, azok kihullnak a rostán.

Mi a helyzet a külföldi fotósokkal: jobbak, többet tudnak, mint az itthoniak?

Nem hiszem, hogy sokkal jobbak lennének, talán ott több a lehetőség, mert jóval több divatmagazin van a piacon. De nem érdemes összehasonlítani egymással a különböző nevű magazinokat, mert mindegyik más-más igényt elégít ki. Persze vannak olyan franchise-ok, amelyeknek egyformának kell lenniük.

Minden évben megrendezik a honi divatszakma Oscar-díj átadását, a Fashinon Awardsot és kihirdetik az év divatfotósát, stylistját, sminkesét, fodrászát, divattervezőjét. Mennyire számít az, ha ott valaki díjat kap?

Biztosan jók azok, akik ezt megkapják, de maga a zsűri csak egy szűk réteg, és nyilván megvannak a saját ízlésviláguk, látásmódjuk. Úgy gondolom, az számít igazán, hogy amivel megbíznak azt a lehető legjobban csináld, minőségi munkát adj le határidőre, hogy a megrendelőid elégedettek legyenek. Igen nagy anyagi befektetésbe kerül egy fotózás, ezért a megbízók biztosra akarnak menni, hogy minden jól sikerüljön majd, ezért csak a megfelelő emberekkel dolgoztatnak. Ha te megfelelsz a követelményeknek, akkor nem számít, hogy milyen díjad van, vagy van-e egyáltalán, mert keresni fognak.

Mégis, részt szoktál venni ilyen jellegű pályázatokon?

Régen én is akartam díjakat nyerni, és sokszor rosszul esett, hogy nem sikerült. De mára már nem érdekelnek ezek a díjak, a sztárság, ismertség meg sosem izgatott. A lényeg, hogy a szakmabeliek elismerjék a munkámat és a megrendelők elégedettek legyenek.

Tervek, célok a közeljövőben?

Én is szeretném persze, ha külföldi, jónevű magazinokban jelennének meg divatanyagaim – szerencsére ez nem is lehetetlen -, de ez teljes embert kíván, s nagy áldozatokkal jár. Télre mindenesetre kimegyek az USA-ba (egészen nyárig), hogy egy kicsit mást is lássak, tapasztaljak, új lendületet meríthessek az utazásból.

Elképzelhető, hogy végleg kint maradsz?

Végleg semmiképpen, de jó lesz egy kicsit kimozdulni.

Print This Post Print This Post

Hozzászólások

Hozzászólás nem lehetséges.