Jógyerekek képeskönyve

Rozsnyai Brigitta - 2009. március 19.

dscf02888A Nyugat 2008-1908 című előadás után újabb közös produkcióval rukkolt elő a Művészetek Palotája és az Örkény Színház. A Jógyerekek képeskönyve a Müpa Fesztivál Színházában debütált január 17-én, februártól pedig a Madách-téri teátrumban látható.

1845 karácsonyán dr. Heinrich Hoffman nem talált megfelelő mesekönyvet, ezért fia ajándékát saját kezűleg készítette el. A könyv apró történetei az engedetlen gyermekekről szólnak, akik bizony mindig pórul járnak. A mesekönyv nagy népszerűségnek örvendett, s közel 4000 kiadásban létezik már.

A történetet a bizarr világlátásáról ismert Tiger Lillies 3 tagú zenekar (harmónika, dob, bőgő) megzenésítette, a dalokat pedig nem sokkal később színpadra állították. Így született meg a Jógyerekek képeskönyve című junk-opera (magyarul sokk-opera), melynek szövegeit Parti Nagy Lajos fordítása fűszerezi. Dr. Roboz (Gálffi László) úgy meséli a színpadon történteket, mintha a nézőteret gyerekek töltenék meg. Ám az előadás leginkább felnőtteknek szól.

A produkció díszlete szinte mindvégig változatlan. Nem igényel nagy teret, így a Müpa színpada után az Örkény Színház kamaraszerű pódiumához is remekül igazodik. A közös produkció előnye, hogy az előadás költségei megoszlanak a két intézmény között. Talán ezért is sikeredett a színpadi kép ilyen színesre és látványosra. A jelmezek kitűnően tükrözik az 1800-as évek végének viseletét.

Állatok és a gyermekek felvonultatásával állítólag garantált a siker. A Jógyerekek képeskönyvében bőven van mindkettő. Hisz’ a történetek vázát formáló rossz gyerekek kalandjain kívül az alkotók egy hófehér kutyát, macskákat, gyilkos nyulakat, de még egy hatalmas gólyát is a színre visznek. Sőt az egyik jelenetben hatalmas, piros „holdjáró” csizmájában maga a Mikulás (Csuja Imre) is megjelenik, aki ebben a történetben nem csak virgáccsal bünteti a komisz kölyköket.

Az előadásban az Örkény Színház társulatának 13 tagja vesz részt. Mintha egy kifacsart világba csöppentünk volna, ahol nem szabályos semmi. A szoba, az ajtók, de még a nemek is eltérnek a megszokottól. A női figurákat ugyanis férfiak, a fiú szerepeket pedig nők játsszák, elősegítve ezzel az előadás abszurditását. A figurák olyan groteszkek, mintha a Tim Burton filmek torz szereplőit látnánk. Sápadtak, akár csak az élőhalottak.

A történetet egy púpos orvos meséli el, aki véleményezi az eseményeket. Apró megjegyzéseivel, motyogásával, vagy hangos nevetésével összeköti a jeleneteket. A mesék szereplői olyan rossz gyerekek, akik a gyufával játszanak, a széken hintáznak, az ujjukat szopják, vagy nem engedik, hogy szüleik levágják a körmüket. Dr. Roboz segítségeként színen van dr. Chor (Máthé Zsolt) is, aki mint egy konferanszié, végig énekli a megtörtént eseményeket.

A sokk-operaként emlegetett horror előadás zeneileg nagyon élvezhető, bár a fülbemászó dalok nem igazán opera jellegűek. A fekete humorral telt előadás a Kossuth -, s Jászai-díjas Ascher Tamás keze alatt készült. A rendező korábbi két rendezése is látható az Örkény Színházban (Különóra, Kopasz énekesnő).

Tehát adott egy sokk-opera, ami tulajdonképpen nem is opera, és egy horror előadás, amely inkább paródia. Az első jelenetek valószínűleg megdöbbentik a nézőt, miután pedig megszoktuk a színpadi miliőt, felhőtlenül tudunk szórakozni a fekete humorú, groteszk figurákkal teli Jógyerekek képeskönyvén.

Print This Post Print This Post

Hozzászólások

Hozzászólás nem lehetséges.